5 augustus Churput-Kanjar plateau: Hobbit landschap

Om half 6 opgestaan en om half 8 aan de loopdag begonnen. Het weer zag er geweldig uit. Het zou ongeveer 7 uur lopen zijn. Eerst liepen we langs een rivier op een soort karrespoor. Langs een paar dorpjes, maar dat dat zullen de eerste en ook de laatste zijn. We startten namelijk al boven de 3000 meter. Raar om zo heet en in dit landschap al op dag 1 zo hoog te komen.

We kwamen in een ontzettend mooi dorpje waar de mensen ons zelfs vroegen hen te fotograferen. Ik moet oppassen dat ik niet te veel fotografeer; dan zijn mijn rolletjes zo vol. Het landschap is adembenemend. We zitten al tegen de kale rotsen te kijken en dat na 1 loopdag! De route viel mee, het was alleen erg heet. Maar dat is niet erg. We moesten alleen de laatste 200 meter vrij steil omhoog. Volgens mij was mijn hartslag 200. Heel rustig aan dus. Ik heb ook hoofdpijn. Of dat van de hoogte komt (nu 3747m) of van een combinatie van zweten en inspanning, weet ik niet. Laat maar even.

Even een wasje gedaan. Het is hier net Hobbitland met beekjes en knalgroen gras. Gek is dat; we zitten hoger dan het Italian BC (Dhaulagiri regio), maar hier kunnen we in onze onderbroek rondlopen. Er is veel minder wind. Het is niet te vergelijken. Ik zit nu tegen een steen aan in de schaduw. Verderop ligt een gemummificeerde yak. (Op de foto zie je hem links liggen). Ik ben hartstikke verbrand, ondanks het smeren. De lucht is nu strak blauw. Wat is het leven toch goed zo.