12 augustus Dikke lippen en vervel(l)ende oren

Vandaag om 8 uur ontbijt, dus...uitslapen! Toen een wasje gedaan en het dorp ingegaan om chips te scoren. Rick lag in een deuk vanmorgen toen hij me zag. Heel dik en volledig kapot door de zon. (N.B. Ik had er een foto van, maar deze was zo erg dat ik hem gewist heb...) Niet leuk.
Vanmiddag zijn we naar Karcha Gompa gegaan, het klooster tegen de rotswand. Ik heb een ceremonie voor pa kunnen regelen. Ongeveer tien monniken hebben gebeden voor een voorspoedige reincarnatie en geluk in een nieuw leven. De gompa is ongeveer 900 jaar oud; de Gelukpa monniken ('Geelkap') leven er. De plek van de gompa is o.a. bepaald aan de hand van de stand van sterren. Zij bestuderen vooral de filosofie van de 'leegte', opgetekend in een boek met goud, zilver en koper. Tijdens de gebeden mocht ik een aantal boterlampjes branden. Pa moet dit gewaardeerd hebben. De ligging van de gompa en het landschap zijn niet in woorden uit te drukken.

Weer op de kampplek zijn we een biertje gaan drinken. Dat kwam hard aan! Iedereen was half zat na 1 glas. Lekker! Avondeten: hartige taart en geitenlever. Maar mijn lippen zijn zo stuk dat ik ontzettend veel pijn heb van dat gekruide voedsel. Au au. Op dit moment frisbeeen de jongens met lokale jongetjes. Die weten niet wat ze meemaken. We zijn al aardig bruin, maar dat is zo hard gegaan dat we als een gek aan het vervellen zijn. Wellicht zijn we in Nederland weer helemaal roze. Mijn oren kun je er bijna afbreken. Ik heb een bandana gekocht voor nek en hoofd. In deze woestijn hebben we dat wel nodig.